Context social i cultural


L'existència de les joguines sexistes és a causa d'unes convencions socials conseqüents d'un context social, històric i cultural on la dona és considerada el sexe dèbil envers l'home. D'aquesta manera, s'ha de ser conscient que les joguines sexistes provenen d'una societat heteropatriarcal on hi ha uns rols de gènere establerts. Els nens i nenes es veuen atrets a unes joguines o a unes altres a causa del que els imposa aquesta societat.

El joc és l’activitat per excel·lència dels infants, és l’etapa de l’ésser humà on més es desenvolupa aquesta acció, que alhora és essencial per l’educació. Aquesta activitat també és psicològicament molt important, ja que desenvolupa la identitat de gènere i contribueix en la incorporació dels rols, les actituds, gustos i comportaments afins amb el que la societat associa als homes i a les dones. El tipus de joguines que es regalen als nens i nenes, com ja hem dit, es relacionen a aquests rols. Socialment i històricament, la dona sempre ha estat oprimida, se l’ha considerat sempre el sexe dèbil. Les seves funcions han estat sempre relacionades amb la maternitat, la satisfacció de les necessitats de l’home, les tasques de la casa, etc. L’home, en canvi, sempre s’ha considerat el sexe fort i les seves funcions han estat relacionades amb les tasques dures, els esports, els conflictes... però també a la bona vida, a l’estratègia, la intel·ligència.  Tots aquests elements relacionats a cada gènere els veiem totalment reflectits a les joguines dels infants. Les joguines relacionades a les nenes no van més enllà de cuinetes, nadons, estris de neteja... preludi de què els espera en una societat que les oprimeix. Les joguines dels nens però, solen ser pilotes de futbol, estris bèl·lics, cotxes, jocs de taula, etc. Es tracta de joguines que també suposen el que els proporcionarà el futur, un més independent i autònom que el de les nenes.


Joc dels anys 80 destinat als nens. Es tracta d'un joc d'estratègia.
Pare i fill juguen, mentre mare i filla realitzen les tasques de la llar.
Font: Tric Trac

D’aquesta manera, les joguines sexistes, com és obvi, estan totalment lligades amb
la lluita del feminisme i la lluita LGTB. La compra de joguines sexistes repercuteix de forma directa en ambdues causes. Pel que fa al feminisme, aquestes joguines afecten la lluita, ja que la compra d’aquestes suposen el finançament i promoció d’una societat sexista i patriarcal. Alhora moltes de les joguines per a nenes suposen un mal referent. Un exemple són les Barbie, que es converteixen en un ideal de bellesa impossible per poder ser acceptades a la societat. En el cas de la lluita LGTB, el tema afecta directament a la infància, justament en el moment psicològic on l’infant relaciona la seva identitat de gènere a partir del joc. Molts casos d’LGTB-fòbia durant la infància són a causa de les joguines i del que està establert com a “masculí” i com a “femení”. Un nen que jugui amb una “Barbie” difícilment serà rebut de la mateixa manera que un nen jugui amb un “Action man”.  El primer serà objecte de burla i  segurament es relacionarà el seu gust en el joc amb la seva orientació sexual o identitat de gènere. Això demostra fins a quin punt la societat heteropatriarcal afecta als nostres infants que ja es veuen oprimits a escollir una joguina o una altra.

La ciutat de Barcelona ja ha promogut diverses campanyes d’organitzacions feministes en contra de la compra de joguines sexistes. Un exemple de campanya va ser “Jo no compro sexisme” organitzada per la secció feminista del Servei Civil Internacional, Akelarre Violeta, l’any 2016. El mateix any es va organitzar la campanya “#Trenquemestereotips” per la Generalitat de Catalunya i l’anunci de l’Ajuntament de Barcelona “No som roses o blaus”. Aquest any, de nou, s’ha tornat a impulsar la iniciativa “#Trenquemestereotips”, impulsat per l’Institut Català de les Dones. L’Ajuntament de Barcelona també s’ha mencionat amb aquest tema amb la nova iniciativa “Aquest Nadal, regala jocs i joguines no sexistes”, amb l’objectiu de conscienciar als pares i mares de la responsabilitat que tenen a l’hora de comprar les joguines.


Alhora, cada cop més s’impulsen diferents campanyes i iniciatives a través de la xarxa en format audiovisual. Un exemple és el vídeo viral de "La revolució de les joguines", on aquestes es manifesten per poder ser utilitzades tant per nens com per nenes.