Publicitat sexista

La majoria dels anuncis que ens acompanyen durant l'època nadalenca són espais publicitaris en diferents plataformes que estimulen a aquesta separació de les joguines per sexe i a més a més, reforcen els estereotips i els rols assignats al gènere masculí i femení. Tots aquests són transmesos sense cap mena de filtre a totes les nenes i a tots els nens que de manera inconscient poden adquirir aquesta separació de gèneres com a una idea normal, perjudicant la seva educació que no estarà fomentada en la igualtat de gènere. 

 

Aquest any 2018, està triomfant una joguina que prové  de l'empresa mexicana Distroller, els Ksi-Meritos. Uns ninos que s'han viralitzat gràcies a un canal de YouTube de l'infermera Tania que explica als nens com han de cuidar els seus ninos que s'equiparen a "éssers vius". Uns éssers que vénen del planeta Neonatitlán i s'anomenen "neonats", que s'han de cuidar tal com l'infermera comenta en els seus vídeos. Feines que van des de tallar el cordó umbilical fins a donar-li de menjar. 

Quin és el problema d'aquesta joguina? El problema dels Ksi-Meritos recau en la seva forma d'anunciar-se: vídeos on apareixen nenes petites que van maquillades, aquestes cuiden els seus "neonats" mentre cuinen, van a la perruqueria o al supermercat. La seva forma de vendre augmenta tots els esteriotips creats del gènere femení que es dedica a la llar i tenen cura dels nens i la bellesa pròpia. No existeix cap pressència masculina en els anuncis i exclou als nens completament d'aquest producte. 


Fotografia extreta de l'anunci Ksi-Meritos



Segons el portal ExtraDigital.es, més de la meitat dels anuncis de joguines emesos per Nadal són sexistes. Es va realitzar un estudi l'any 2017 que va analitzar 433 anuncis publicitaris de joguines en catàlegs i cadenes de televisió durant la campanya de Nadal. Segons aquest estudi un 53% dels anuncis incompleixen algun punt del Decàleg per a una Publicitat No Sexista, un percentatge que seria el segon any consecutiu que augmenta. Enguany, sembla que seguirà en la mateixa línia, demostrant que la joguina que ha generat més impacte és una que es caracteritza per tenir un tipus de publicitat sexista.




El catàleg de referència a Espanya és el tan esperat catàleg de El Corte Inglés, un llibre ple d'anuncis que va des dels més petits fins als adolescents (0-17 anys aproximadament), ja que, inclou un apartat de tecnologia amb jocs de PC, videoconsoles, etc. Malgrat ser el càtaleg de joguines de Nadal per excel·lència, moltes de les seves pàgines conrtenen anuncis on apareixen nens i nens que s'identifiquen amb els rols de gènere típics històricament. Les nenes fan de mainaderes i cuiden els nadons, els ensenyen i els hi donen de menjar. Els colors que predominen en les pàgines de nines són els roses i tonalitats afins, uns colors atribuits a la femenenitat i la delicadesa. 

Pel que fa als nens, solen aparèixer a les pàgines amb tonalitats blaves o verdes, tenen joguines com cotxes, ninots d'acció, dinosaures, etc. Una sèrie de models de joguina que també s'associen al rol masculí, joguines "virils" amb els quals els nens juguen i estan representats en les diferents pàgines del catàleg, sense rastre de cap noia. 

Així doncs, aquest catàleg, tot i tenir moltes pàgines on no apareixen representats els nens i simplement hi apareixen els productes en qüestió també conté moltes pàgines on es mostren els rols de gènere. És un catàleg que fa una distinció molt clara entre sexes i no deixa escollir al nen o nena què vol, sinó que la seva tria estarà molt influenciada pel que vegi al catàleg. No deixa trencar amb els esteriotips i marca en la retina a totes les nens i nens que adquereixen aquests gustos sense ja determinats sense plantejar-se si els hi agrada una joguina "no destinada al seu sexe".