Sexisme en el comerç

El Nadal és la millor època pel comerç de joguines, és l'apogeu d'aquest sector comercial i gràcies a aquest període obtenen la major recaptació de l'any. Aproximadament un mes abans de Nadal comença la campanya de les tendes de joguines, es dediquen a muntar les diferents seccions i apartats dins de les botigues i es classifiquen els productes que vendran. També hi ha tendes que aprofiten i vénen joguines de temporades anteriors amb descomptes i a uns preus molt assequibles, com pot ser el cas de la tan famosa tenda DRIM, on hi ha zones de la tenda que s'identifiquen com a "Zona 10", "Zona 7", etc. Aquests números són els preus que adquireixen totes les joguines que es troben dins d'aquestes zones. Malgrat estar en ple segle XXI, avui en dia encara trobem tendes que tenen seccions destinades a nens i seccions destinades a nenes, ja sigui pels colors o pels anuncis que precedeixen els immensos passadissos de joguines. A més a més, els catàlegs de joguines que es reparteixen durant l'època nadalenca també està ple d'estereotips de gènere molt marcats: les nenes apareixen amb les nines i les cuines, mentre que els nens són els que tenen les figures d'acció i els cotxes. 

Grans comerços

Com és la campanya de Nadal en una jugueteria? Aquesta pregunta es respon fent l'anàlisi empíric de les principals botigues que vendran joguines enguany per Nadal. El primer que s'investiga és l'organització i distribució de les joguines en l'espai de la tenda, ja que, les diferents seccions dels passadissos són indicatius sobre el pensament de l'empresa envers la igualtat de gènere entre els nens. Hi ha diferents casos i no totes les botigues ho organitzaran de la mateixa manera però, una de les més concorregudes pels ciutadans catalans és la botiga DRIM




Tal com es mostra en la imatge interactiva, la botiga segueix una distribució sexista de les joguines. Diferencia completament la secció de nens i la secció de nenes, marcant d'aquesta manera i agreujant tots els estereotips de gènere. Les nenes són les encarregades de tenir cura de la llar i dels nadons, és a dir, dels fills. Mentre que els nens seran els que jugaran a l'Scalextric. 

Aquesta distribució afecta tant a pares com a fills, ja que, estan influenciats i segueix la línia de pensament de la tenda. Les nenes estaran atreses per la secció de nines i els nens per la secció de cotxes inconcientment, i probablement aquests rols seran els que penetraran en la seva ètica i moral i s'adquiriran de manera automàtica sense plantejar-se si volen un cotxe o els hi agradaria jugar amb una nina malgrat ser el "sexe contrari" a aquestes joguines. Aquesta distribució, doncs, porta a un problema molt més greu que el simple fet de comprar una nina a una nena per Nadal o un cotxe a un nen, ja que reforça aquesta desigualtat i pot arribar a fer sentir culpable a un nen que vulgui una nina o una nena que vulgui un cotxe. Uns estereotips que perduraran al llarg del temps si no comencen a canviar la mentalitat les principals empreses de joguines del mercat. 

Petits comerços

Les grans botigues de joguines sí que distribueixen les tendes de forma sexista per Nadal però què passa amb el petit comerç? En una petita jogueteria de Vilassar també es fa la distribució de joguines per gènere: "els productes roses són els que s'assocïen amb els productes destinats per a nenes i els montres, playmobils, armes i vehicles són els passadissos destinats als nens". Malgrat això, les peces de construcció o els puzzles no tenen distinció de gènere. El propietari de la botiga comenta que s'està intentant canviar aquesta mentalitat que ja ha variat molt respecte 40 anys enredere. Per tant, en els petits comerços probablement intenten trencar amb els esteriotips però alhora és un problema de base que no canviarà fins que la societat no canviï. La majoria de les persones que van a comprar els regals de Nadal simplement es basen en els anuncis de la televisió i dels catàlegs de Nadal, cosa que no ajuda a millorar aquesta tan buscada igualtat entre sexes a l'hora de triar una joguina, per tant, els pares no es paren a pensar si una joguina és o no apropiada pel seu fill. Pel que fa a les grans empreses, només segueixen el mercat i l'únic objectiu que tenen és econòmic, mentre que en el petit comerç s'intenta canviar aquesta línia. 

"És cert que hi ha moltes nenes que volen cotxets de nines blaus i nens que també ne'n volen, però en canvi, no hi ha cap nen que vulgui un cotxet rosa"




Font: Arnau Cirac

Anàlisi: el cas de Terrassa

Al centre de Terrassa (Barcelona) hi ha 6 tendes de joguines diferents, no molt allunyades les unes de les altres.



A continuació, detallem breument les característiques de cadascuna d'elles, en lo referent al sexisme i els estereotips dels seus productes.

Joguiba: 

Font: Pau Cazorla

L'aparador de la botiga reflecteix directament els rols de gènere a les joguines: vestit de princesa de color rosa-lila, nines del mateix to i un Playmòbil ple de figures femenines i tons arrossats. Al costat, un ninot gran de Playmòbil, masculí.

Joguets Mio:

Font: Pau Ca
L'aparador principal destaca per estar composat, quasi en la seva totalitat, per nines i colors roses i liles. Però la diferència més important es troba just a l'entrada de la botiga. A l'esquerra, predomini absolut del color rosa (en joguines tipus mascotes o cases).









Font: Pau Cazorla

A la dreta, cotxes, figures d'acció, pistoles...

"El missatge implícit és evident: si ets una nena, aquesta és la teva secció. Si ets un nen, aquesta altra." 


Podem comprovar que no és casual, ja que el seu catàleg és el que més marcat té els rols de gènere, de entre tots els analitzats.





Font: Pau Cazorla

De nou, trobem els mateixos elements a la façana principal: cuinetes i diverses joguines roses, que ocupa la major part de la tenda.

Drim:

Font: Pau Cazorla

L'aparador és, de nou, rosa, amb cotxes de bebé i cuinetes. Dins, els estereotips es reprodueixen. Serveixi com a exemple aquesta prestatgeria plena de Playmòbils blaus... excepte uns quants, que són de color rosa, a mode d'avís.

Magic Toys:

Tot i estar dedicada a jocs més neutrals (jocs de taula, de memòria...), la imatge de la tenda, des del carrer és també rosa. Una cuina i, de fons, totes les nines d'aquest color.

Font: Pau Cazorla
 

Barruguet: 

Font: Pau Cazorla

Font: Pau Cazorla

Novament, tons blancs i roses, nines, bebés, jocs de cuinar i despatxar...


En resum, de les 6 tendes de joguines analitzades al centre de Terrassa, cap d'elles planteja una disposició neutral de gènere a l'hora de vendre els seus productes, ni a l'aparador principal, ni a les seccions interiors. A més, cal destacar el gran predomini de les joguines considerades per a nenes. Algunes, fins i tot, reprodueixen aquests patrons als seus catàlegs.